Czyszczenie turbosprężarki VNT - zapieczone kierownice

Uwaga opis pochodzi ze strony: vw-passat.pl

Jak widać na niżej przedstawionych fotkach że są ubytki na łopatkach cześci wylotowej, wynikiem czego mogło być przeładowywanie turbiny - czy jest sens czyścić tą turbinę z nagaru jaki powstał na korpusie części wylotowej i kierownicach czy regenerować turbinę gdzie koszt to ok. 800zł ?
Dodam, że turbina nie brała oleju, nie ma znacznych luzów oraz siłownik i korpus jest sprawny.




 
 
Teraz przedstawię trochę faktów które są teraz dla mnie historią doświadczeń z której może ktoś wyciągnąć podobne wnioski jak ja lub zaoszczędzi czasu w lokalizowaniu.
Wszystko zaczęło się od tego ze traciłem moc auta przy prędkości ok.120km/h i przy 3000obr. co wskazywało by ze komputer wchodzi w tryb awaryjny. Auto robiło się mułkowate – wystarczyło wyłączyć silnik i ponownie uruchomić i auto miało kopa do następnego momentu przekroczenia prędkości 120km/h.
 
Po odczytaniu VAG-COM w pamięci komputera było :

17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

P1557 - 35-10 - - - Intermittent

17965 - przekroczony górny zakres doładowania turbiny w kolektorze ssącym (przeładowanie).
 
Jedna z sugestii była sprawdzić czujnik ciśnienia doładowania – podmieniłem z innego Passata - turbina  przeładowuje. Kupiłem elektrozawór N75 – podmieniłem – turbina przeładowuje .
 
Postanowiłem zadzwonić do kilku firm, które oferowały mi usługę regeneracji lub turbinę już zregenerowaną, a tym samym udzieliły mi sporo informacji techniczno-manualnych wiec postanowiłem sam doprowadzić do względnej używalności turbinę .
 
A teraz przejdźmy do części manualnej:
 
- demontujemy turbinę nie zapominając o zabezpieczeniu przewodu olejowego doprowadzającego olej do smarowania wirnika


- po zdemontowaniu turbiny odkręcamy siłownik sterujący kierownicami który przykręcony jest śrubami (czerwona strzałki) oraz zdejmujemy zawleczkę blokująca sztangę. Pod żadnym pozorem nie regulujemy długości tej dzwigni !!! Farba (żółta) na nakrętce kontrującej świadczy o fabrycznym wyregulowaniu długości.



- przed rozkręceniem korpusu zaznaczamy sobie punkty na części powietrznej i spalinowej aby źle nie skręcić


znaki części ssącej znaki części wylotowej



- teraz rozkręcamy korpus, zdejmujemy delikatnie aby nie uszkodzić łopatek powietrza zasysanego do silnika



- następnym krokiem jest odkręcenie śrub mocujących korpus części wylotowej




- aby dostać się do kierownic musimy odkręcić trzy śruby torx T20 (ja miałem z tym największy problem ale wystarczy użyć dobrego środka penetrującego i odpowiedniego klucza)


- teraz mamy już rozkręconą turbinę - zabieramy się za umycie wszystkich elementów w nafcie a następnie czyścimy delikatnie papierem ściernym o gradacji 400 i 600


kierownice




pierścień sterowania dzwigniami kierownic




korpus części ssącej




wirnik z łożyskiem oporowym



korpus części wydechowej



- jeżeli doprowadzimy do czegoś podobnego jak na tych fotkach to możemy przystąpić do skręcania turbiny , pierwszym krokiem jest odpowiednie nałożenie na tuleje dystansujące kierownic i pierścienia sterującego dzwigniami tak jak to jest na foto niżej i skręcenie trzema śrubami torx T20



- następnie wkładamy wirnik w korpus części ssące(powietrznej)j pamiętając o wcześniej zrobionych znakach tak jak na fotkach wyżej i skręcamy sześcioma śrubami M6


-przystępujemy do składania części wylotowej (spalinowej) również pamiętając o znakach które wcześniej zrobiliśmy oraz o prawidłowym wpasowaniu wypustu który widać na fotkach (!!!!!)


- ostatnim krokiem po założeniu na sztangę siłownika sterowania kierownic i zabezpieczenie zawleczką jest skręcenie konstrukcji mocowania siłownika do korpusu turbiny trzema śrubami M6





Teraz taką turbinę montujemy do naszego auta oczywiście z nowymi uszczelkami w układzie smarowania turbiny - mi osobiście zajęło to 9 godzin, ale dlatego ze pierwszy raz to robiłem. 
 
 Zobacz również inne opisy:
 
 
 
 
bart (2009-05-07 14:05)

Z a ł ą c z n i k i
K o m e n t a r z e
+ Dodaj komentarz
That's not just the best aneswr. It's the bestest answer!